Kaikenlaisia kokeiluja Ison Omenan palvelutorilla

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
29.9.2017 Veera Vihula

Reilu vuosi sitten kymmenen eri julkisen palvelun yksikköä löi hynttyyt yhteen ja Ison Omenan palvelutori avasi ovensa yhdessä Espoon vilkkaimmista kauppakeskuksista. Yhteiselo on lähtenyt hyvin liikkeelle ja asiakastyytyväisyys on ollut jopa hämmästyttävän korkealla. Kiitosta on saatu erityisesti avuliaasta henkilökunnasta ja siitä, että arki on sujuvampaa, kun asiat voi hoitaa yhdellä kertaa.

Tarvetta kehittämiselle kuitenkin on.

Nopeasti hyvä tulee

Tällä viikolla käynnistyi haku Espoon kaupungin Nopeiden kokeilujen ohjelmaan, jossa haetaan uudenlaisia ideoita, aihioita ja prototyyppejä, jotka voivat auttaa ratkaisemaan Palvelutorin kehittämistarpeita. Tuotteiden ei kuulu olla loppuun asti hiottuja, vaan kokeilujen idea on kehittää niitä yhdessä Palvelutorin yksiköiden ja asiakkaiden kanssa.

Samaan aikaan käynnissä on haku Espoon digikokeiluihin, joissa etsitään valmiimpia ja pelkästään digitaalisia tuotteita ja palveluja testattavaksi kaupungin palveluissa.

Jos joku miettii, mistä näitä kokeiluja oikein tulee, niin uudesta Espoo-tarinasta. Espoossa halutaan ottaa käyttöön kokeilukulttuuri ja kutsua espoolaiset mukaan kehittämään kaupunkia. Kaupunkilaisilla tarkoitetaan myös yrityksiä ja yhteisöjä, joiden näkemykset ja osaaminen halutaan tuoda kuuluviin. Lyhyillä, 1–3 kuukauden kokeiluilla halutaan etsiä ratkaisuja nopeasti ja tehokkaasti. Ja jos epäonnistutaan, epäonnistutaan nopeasti ja otetaan opiksi seuraavaa yritystä varten.

Yhteistyö, yhteistyö, yhteistyö

Asiakkaille suurin harmi Palvelutorilla ovat olleet puutteelliset opasteet, joiden vuoksi palveluita on ollut vaikea löytää. Ongelmaan on vihdoin saatu helpotusta uusista ovensuuopasteista ja tarroituksista kauppakeskuksen hisseissä.

Seuraavaksi haluammekin kehittää yhteistyön tekemistä. Ei siksi, että se olisi erityisen rempallaan, vaan siksi että Palvelutorilla on sitouduttu tekemään yhteistyötä tavallista enemmän ja asiakaslähtöisemmin.

Palvelutorin kaltaisessa monitoimijaympäristössä sujuva asiakaspalvelu on yhteistyötä, eikä se ole aina helppoa. Palvelutorilla yhteistyön pitää toimia yli organisaatiorajojen, kun mukana ovat kaupungin eri toimialat, HUS, Kela ja yksityinen terveyspalvelu sekä lukuisat kumppanit kuten yritykset, espoolaiset yhdistykset ja korkeakoulut.

Nopeissa kokeiluissa etsimmekin nyt yrityksiltä ja yhteisöiltä ehdotuksia siitä, miten yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä voitaisiin lisätä Palvelutorilla. Mitään yhteisöllisyyden Graalin maljaa ei tarvitse olla löytyneenä, vaan nyt haemme uusia ja tuoreita ideoita, joita voidaan kehittää yhdessä valmiimpaan vaiheeseen, yhteiskehittämisen mallia hyödyntäen.

Palvelutorin Pikku Apulainen

Kokeilujen ajatus on miettiä, miten asioita voi tehdä uusilla tavoilla. Robotisaatio tulee tuomaan ison muutoksen myös asiakaspalveluun, emmekä me Palvelutorilla halua jäädä kehityksen jalkoihin, vaan olla sen aallonharjalla.

Siksi toinen kehittämistarve Palvelutorin nopeissa kokeiluissa onkin robotiikka. Meitä kiinnostaa tietää, miten voisimme robotiikan avulla tehostaa toimintaamme, olisi se sitten taustalla pyörivää tekoälyä, joka avittaa esimerkiksi työvuorosuunnittelussa, tai Pikku Apulaisen kaltaista palvelurobotiikkaa, joka ohjaisi asiakkaita.

Robotteja tai ei, ammattitaidon ja työtapojen kehittämisen kautta syntyvä palvelun laatu on yksi Palvelutorin yhteisistä arvoista. Haluamme palvella espoolaisia parhailla mahdollisilla tavoilla, ja se vaatii jatkuvaa kehittymistä.

Kokeilut ovat ketterä tapa kehittää, ja Palvelutori haluaakin olla espoolaisen kokeilukulttuurin lippulaiva. Kokeileminen vaatii avointa mieltä ja avoimuus löytyy myös Palvelutorin arvoista. Sillä tarkoitetaan paitsi kiinnostusta asiakkaasta ja hänen tarpeistaan, myös avoimuutta uusia asioita ja toimintatapoja kohtaan.

Veera Vihula

Veera Vihula
projektipäällikkö
Ison Omenan palvelutori, Espoon 6Aika-hanke