Palvelukuvauksemme

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
Espoon kaupunginkirjastossa tarjoamme paikallisesti ja verkossa tilan sivistykseen ja elämyksiin sekä mahdollisuuden tutustua erilaisiin elämäntapoihin ja – arvoihin.  Kannamme yhteiskuntavastuuta ja seuraamme aikaamme rohkeasti ja ketterästi.
 

Kerro meille palautejärjestelmässämme, miten voisimme tehdä tämän parhaiten.

*

Olemme kävijäluvuiltaan Suomen toiseksi vilkkain yleinen kirjasto. Käyntejä (3,6 miljoonaa) on saman verran kuin pääkaupunkiseudun elokuvateattereissa yhteensä. Tavoittelemme aktiivista ja monimuotoista palvelua, jonka jokainen kävijä voi kokea omakseen.

Espoon kaupunginkirjastolla on 15 palvelupistettä sekä kirjastoautopalvelut ja kotipalvelu. Löydät meidät kartalta. Kaupunginkirjasto on osa HelMet-kirjastoverkkoa, jossa on yli 60 palvelupistettä. HelMet-kirjastot palvelevat asiakkaita verkossa osoitteessa helmet.fi.

Espoon kaupunginkirjasto on yhdistelmä klassista kirjastoa ja elävää julkista tilaa, jonka asiakkaat ovat ottaneet omakseen. Kirjaston palveluita ovat lainaamisen ja neuvonta- ja tietopalvelujen lisäksi asiakkaiden opastus verkkopalveluiden ja tietoteknisten laitteiden käyttämisessä, erilaiset tapahtumat, luennot, keskustelutilaisuudet ja kerhot, joiden aiheet vaihtelevat kirjallisuudesta maailmanpolitiikan tapahtumiin ja käsitöiden tekemiseen.

*

Lapsille kirjastoissa järjestetään perinteisiä satutunteja useilla eri kielillä. Mediakasvatus, kirjastonkäytön opetus ja kirjavinkkaus ovat peruspalvelua kouluille ja päiväkodeille.

Nuorten palvelut ovat Espoon kirjastolle tärkeitä. Nuoret tulevat kirjastoon tapaamaan ystäviään ja oleskelemaan. Kirjastossa on mahdollisuus pelata tietokonepelejä, osallistua erilaisiin tapahtumiin ja kerhoihin, mutta kirjastossa on myös lupa vain olla.

Maahanmuuttajien palveluita ovat suomen kielen opiskelun tukeminen sekä tietotekniset palvelut, jotka mahdollistavat yhteydenpidon kotimaahan. Omankielisen aineiston ohella joissakin kirjastoissa on tarjolla palveluita omalla kielellä.

Kirjaston henkilöstön tehtävänä on olla asiakkaiden käytettävissä. Henkilökunnan tunnistaa työliiveistä. Kirjaston arvot ovat rohkeus, yhteiskuntavastuu, sivistys ja osaaminen. Kirjastomme visiona on inspiroida ja tuoda voimaa arkeen.

*

Kirjastosta vastaa kirjastopalveluiden johtaja yhdessä aluejohtajien ja palvelujohtajan kanssa. 

Yleisten kirjastojen kirjasto- ja tietopalvelujen tavoitteena on edistää väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia sivistykseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen, jatkuvaan tietojen, taitojen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen sekä edistää myös virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen ja niiden sivistyksellisten sisältöjen kehittymistä (Kirjastolaki 4.12.1998/904 2§).

Kirjaston asiakkuutta ei ole laissa rajattu millään tavoin, vaan kirjastoa voi käyttää kuka tahansa. Kirjaston aineiston käyttö ja lainaaminen on kirjastolain mukaan maksutonta.