Palvelutorilla testattiin mobiilisovellusta palautekanavana

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
15.5.2017 klo 14.11

Kuvakaappaus Palvelutorilainen-sovelluksestaIson Omenan palvelutorilla kokeiltiin vuodenvaihteessa kuinka hyvin mobiilisovellus sopii asiakaspalautteen ja vuorovaikutuksen kanavaksi. Yhdessä Future Dialog Oy:n kanssa luodun Palvelutorilainen-sovelluksen kautta asiakkaat pääsivät osallistumaan Palvelutorin kehittämiseen vastaamalla lyhyisiin kyselyihin. Lisäksi sovelluksen kautta jaettiin tietoa Palvelutorin palveluista ja ajankohtaisista asioista.

Kyseessä oli yksi Espoon digikokeiluista. Kokeilulla tarkoitetaan lyhytaikaista – usein vain kuukausien mittaista – pienen budjetin ponnistusta, jossa haetaan mahdollisuuksia kuntapalveluiden kehittämiseen uuden teknologian, digitalisoinnin ja innovoinnin pohjalta.

– Tavoitteenamme oli testata mobiilisovelluksen toimivuutta Palvelutorilla yhtenä mahdollisena osallistumisen ja vaikuttamisen kanavana. Halusimme kokeilla, miten eri asiakasryhmät ottavat sovelluksen vastaan, toteaa Espoon digiagendan digikokeiluista vastaava kehittämispäällikkö Valia Wistuba.

Testaajina henkilöstö, yritykset ja asiakkaat

Sovelluksen käyttömahdollisuuksia päätettiin kokeilla kolmessa kohderyhmässä. Kokeilu aloitettiin joulukuussa 2016 Palvelutorin henkilökunnan kanssa. Tavoitteena oli testata miten sovellus sopii sisäisen viestinnän ja henkilökunnan osallistamisen kanavaksi.

Vuodenvaihteen jälkeen lähetettiin yrityksille ja yhdistyksille kutsu liittyä mukaan sovellukseen. Heille kohdennettiin yhteistyöhön liittyviä kysymyksiä esimerkiksi tapahtumien järjestämisestä Palvelutorilla.

Helmikuussa oltiin valmiita ottamaan asiakkaat mukaan kokeiluun. Sovellusta markkinoitiin Palvelutorilla yhdessä Laurean AMK:n opiskelijoiden kanssa, jotka myös neuvoivat tarvittaessa miten sovelluksen saa ladattua omalle laitteelle. Opiskelijat miettivät myös kohdennettuja sisältöjä nuorille, lapsiperheille ja senioreille.

Sovellus kiinnosti erityisesti nuoria

Palvelutorilaista ladattiin kokeilun aikana 372 kertaa. Vastauksia kertyi mukavasti ja yksittäisiä vastauksia saatiin sovelluksen kautta yli 5 000. Erilaisia kysymyksiä ja infoja tehtiin 174. Lataajien joukossa oli erityisesti paljon nuoria asiakkaita.

– Saimme paljon hyviä ehdotuksia. Erityisesti ilahdutti, että suurin osa sovelluksen ladanneista antoi Palvelutorin asiakaspalvelulle korkeimman tai toiseksi korkeimman arvosanan, kertoo Palvelutorin projektipäällikkö Veera Vihula.

Sovelluksen käyttäjiltä kerättiin palautetta kokeilun päätteeksi. Vastaajat pitivät sovellusta erittäin helppokäyttöisenä, ja suurin osa voisi käyttää vastaavaa sovellusta jatkossakin. Sovellukseen kuitenkin toivottiin myös monipuolisempaa sisältöä.

Vielä Palvelutorilainen-sovellukselle ei kuitenkaan ole tulossa jatkoa. Asiakkaiden toiveet monipuolisemmasta sisällöstä halutaan ottaa huomioon. Myös Future Dialog jatkaa kehitystyötään ja onkin jo toteuttanut sovellukseensa uusia, vuorovaikutusta edistäviä ominaisuuksia.

– Mietimme jatkossakin uudenlaisia tapoja, joilla asiakkaat voivat vaikuttaa ja osallistua Palvelutorin kehittämiseen. Meille on tärkeää, että asiakkaat voivat antaa palautetta mahdollisimman helposti ja matalalla kynnyksellä, kertoo palvelutoripäällikkö Juha-Pekka Strömberg.

Tuloksia Palvelutorilainen-sovelluksen kyselyistä (pdf, 609 Kt)

Lisätietoja:

  • Projektipäällikkö Veera Vihula, Ison Omenan palvelutori, veera.vihula@espoo.fi, puh. 043 826 9183
  • Kehittämispäällikkö Valia Wistuba, Espoon digiagenda, valia.wistuba@espoo.fi, puh. 043 825 2905