Toimivaa yhteistyötä Espoossa

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
8.4.2020 Sari Hammar, projektipäällikkö

Monitoimijaista korona-ajan infoa monella kielellä ja kanavalla

Voi sanoa, että koronaviruksen leviäminen yllätti koko maailman. Myös Espoossa tilanne on herättänyt sekä työntekijöissä että asukkaissa paljon tiedon tarvetta. Monimuotoisessa kaupungissa tätä tietoa kaivataan monilla kielillä.

Uusi tilanne on ollut monella tavalla haastava. Samalla, kun ihmisillä on paljon kysyttävää, on asiointipisteitä ja kohtaamispaikkoja jouduttu sulkemaan ja monia palveluja on vähintään supistettu. Koronatilanne on vaikuttanut sekä kaupungin että järjestöjen toimintoihin.

Kun kävi ilmi, että neuvontaa ja ohjausta ei voi antaa samoissa paikoissa ja samoilla tavoilla kuin ennen, täytyi nopeasti keksiä vaihtoehtoisia toimintamalleja. Onkin ollut ilahduttavaa huomata, kuinka aktiivisesti eri tahojen edustajat ovat lähteneet mukaan talkoisiin rakentamaan monipuolista kokonaisuutta vastata esille tulleeseen tiedon tarpeeseen.

Espoossa monikielinen korona-info toimii tällä hetkellä monen kanavan kautta. Sen rakentamista ja käyttöönottoa on Espoossa valmisteltu porukalla, johon on kuulunut edustajia sosiaali- ja terveystoimesta, sivistystoimesta, tietohallinnosta sekä konsernihallinnon asiointipalveluista, viestinnästä ja elinkeino- ja kaupunkikehitysyksiköstä. Espoolaiset järjestöt ovat omalta osaltaan mahdollistaneet toiminnan aloittamisen ja ylläpidon. Kiitos kaikille mukana oleville!

Perusinfoa tiedotteilla

Espoo.fi-sivustolle on koottu koronatiedotteita yli kymmenellä kielellä. Muutamilla kielillä tiedotteesta on tehty myös video. Lisäksi kaupungin sivuille on koottu linkkejä muiden tahojen tuottamaan erikieliseen koronamaterialiin. Kaupungin työntekijöiden toimialat ylittävällä yhteistyöllä tiedotteet on saatu nopeasti toteutettua ja tietoa koronasta niiden kautta eri taustaisten asukkaiden saataville.

Neuvontapuhelin vastaa monenlaiseen tiedontarpeeseen

Mahtavalla kaupungin työntekijöiden ja espoolaisten järjestöjen yhteisellä työskentelyllä on nopeasti rakennettu toimintaan monikielinen neuvontapuhelin, joka palvelee arkipäivisin klo 12 – 15. Puhelinpalvelun kautta saa viidellätoista kielellä sekä selkosuomeksi yleisneuvontaa koronasta ja koronatilanteen vaikutuksista. Kysyä voi esimerkiksi viranomaisten tavoittamisesta, tukien hakemisesta, koronan takia annetuista rajoituksista jne. Tarvittaessa asiakas ohjataan puhelinpalvelusta eteenpäin.

Espoon kaupungin monikielisessä neuvontapuhelimessa asiakkaiden kysymyksiin vastaavat kaupungin työntekijät sekä seuraavien järjestöjen vapaaehtoiset neuvojat: Nicehearts ry, Filoksenia ry/Trapesa, Kalliolan Setlementti ry/Kylämaja, Espoon maahanmuuttajat ry, Suomi Syyria Ystävyysseura ry, Maahanmuuttajien perhe ja nuorten yhdistys ry, Nuorten polku ry sekä Irakin naisten yhdistys ry.

  • Numero 09 816 22620 palvelee arabian, venäjän, somalin, darin, farsin/persian, viron, turkin, albanian, ranskan, kurdin, vietnamin, visayan, tagalogin ja mandariinikiinan kielillä.
  • Numero 09 816 22610 palvelee englannin kielellä sekä selkosuomeksi.

Tutustu myös sivustoon  www.helloespoo.fi