Vinkkejä mielen hyvinvointiin korona-aikana

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
27.4.2020 Tuija Tuormaa

Elämä Suomessa mullistui keväällä totaalisesti. Sosiaalisen välttelyn, liikkumisen rajoittamisen, työn ja opiskelun epävarmuus sekä arjen mullistus vaikuttavat varmasti kaikkien mielen hyvinvointiin, ja voi tuntua vaikealta sopeutua uuteen tilanteeseen. Tässä epänormaalissa tilanteessa on aivan normaalia ahdistua, masentua ja turhautua. Mutta pahalle ololle ei kannata antaa valtaa, jottei matala mieliala pitkity.

Olemme siinä onnekkaassa tilanteessa, että Suomessa on toimiva perusinfrastruktuuri, universaali terveydenhuolto, kattavat sosiaalipalvelut, työttömyysturva, puhdas luonto, yhteiskuntarauha sekä hurja määrä erilaisia toimijoita ja yhteisöjä tukemassa meitä vauvasta vaariin! Kunnat, järjestöt ja seurakunnat ovat aktivoituneet supernopeasti.

Voit itse vaikuttaa hyvinvointiisi monella tavoilla. Pidä huolta arjen rytmistä, nuku riittävästi, syö säännöllisesti ja keksi uusia liikuntarutiineja. Ulkoilu ja liikunta ovat vaikuttavia ja ilmaisia lääkkeitä mielen hyvinvointiin, samalla kroppa kiittää. Jos et pääse ulos, etäluonto ja -liikunta auttavat myös. Verkossa on saatavilla lukuisia maksuttomiakin jumppavideoita ja etätunteja. Tai hyödynnä vaikka TV:n jumppaohjelmia.

Voimme myös ”psyykata” itseämme monin tavoin rauhoittumis-, hengitys-, mielikuva-, kiitollisuus- ja armollisuusharjoitteilla. Harjoituksia löytyy esimerkiksi näiltä sivuilta: www.yhdessaselviydytaan.fi ja www.oivamieli.fi.

Pidä yhteyttä toisiin ja anna aikaa ja tukea läheisillesi mahdollisuuksiesi mukaan. Uusiin ihmisiin voi tutustua myös verkossa. Virtuaalista tukea chatin muodossa ja puhelimitse tarjoaa moni taho. Esimerkiksi fyysiset nuorisotilat on korvannut virtuaalinen nuorisotila Discord. Henkilökohtaista tukea nuorille saa mm. Sekasin-chatistä

Ole armollinen itsellesi ja muille. Koko ajan ei kannata seurata koronauutisia, vaan esimerkiksi lukea uutiset kerran tai pari päivässä ja antaa aivoille myös muuta ajateltavaa. Keinoja ja ohjeita koronavirukseen liittyvän huolen ja epävarmuuden sietämiseen löytyy Mielenterveystalosta

Jos haluat keskustella tilanteestasi, eikä sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää nettiä, puhelimet toimivat passelisti. Espoon mielenterveys- ja päihdepalvelujen huolipuhelin vastaa arkisin klo 8–16 numerossa 09 816 31300. Mieli ry:n kriisipuhelin päivystää ympäri vuorokauden numerossa 09 2525 0111. Espoon seurakuntien puhelintuki sekä chat-mahdollisuus löytyvät seurakuntien verkkosivuilta: www.espoonseurakunnat.fi

Järjestöjen kautta saa myös monenlaista etätukea korona-aikana netissä ja puhelimitse. Tietoa järjestöjen tarjoamasta tuesta Uudellamaalla löytyy Uusimaalaiset.fi-sivustolta.

Osalla meistä yksinäisyyden kokemukset voivat lisääntyä ja toisilla tiivis yhdessäolo saman katon alla kiristää hermoja. Joissakin parisuhteissa ja perheissä tilanne voi kriisiytyä. Tällöin ole yhteydessä esimerkiksi Espoon Omatilaan, Nettiturvakotiin tai Nollalinjaan. Seniori-ikäisille erityisesti suunnattu Suvanto ry:n auttava puhelin tarjoaa tukea ja neuvontaa kaltoinkohteluun liittyvissä tilanteissa.

Turvaverkkoja on. Kukaan meistä ei pärjää yksin. Rohkeutta on hakea tukea silloin, kun itsestä siltä tuntuu. Pitämällä yhteyttä kanssakulkijoihin, ja huolehtimalla itsestäsi ja muista teet suuren palveluksen kaikille. Edistä omaa ja muiden hyvinvointia, se kannattaa sosiaalisesti, terveydellisesti ja taloudellisesti.

Tuija Tuormaa
Ehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntija
Espoon kaupunki