Espoon kaupunki aloittaa tulorekisteritietojen käytön 1.1.2020

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä
27.12.2019 klo 12.14
Espoon kaupunki alkaa saada tulorekisteristä palkkatietoja 1.1.2020 alkaen.

Tulorekisterin käyttöönotto vaikuttaa Espoon sosiaali- ja terveyspalveluissa

  • tulosidonnaisten asiakasmaksujen määrittämiseen
  • täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen määrittämiseen
  • elatusasioihin ja lastensuojelun perintään.

Jos siis haet esimerkiksi etuutta tai päätöstä, sinun ei jatkossa tarvitse liittää kaikkia tulotietoja hakemukseesi, sillä kaupunki saa tiedot suoraan tulorekisteristä. Jatkossa kysymme vain niitä tietoja, joita emme saa tulorekisteristä. Elatusasioissa tarvitsemme aina sinulta luvan tulorekisterin käyttöön.

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat tiedot kansalaisille maksetuista palkoista, eläkkeistä ja etuuksista. Työnantajilla ja muilla suorituksen maksajilla on velvollisuus ilmoittaa tiedot maksamistaan palkoista ja etuuksista tulorekisteriin.

Kaikkia tietoja ei saada jatkossakaan tulorekisteristä

Tulorekisteri helpottaa päätöksen saamista monen henkilön kohdalla, mutta on mahdollista, että sinulta pyydetään jatkossakin esimerkiksi palkka- ja työsuhdetietoja. Tämä johtuu joko siitä, että työnantajasi ei ole ilmoittanut tulorekisteriin tietoja, tai siitä, että tulorekisterin tiedot eivät riitä hakemuksesi käsittelyyn. Tulorekisteriin on tallennettu tiedot 1.1.2019 jälkeen maksetuista palkoista.

Espoon kaupungin lisäksi tulorekisterin tietoja hyödyntävät esimerkiksi Kela, Verohallinto ja Tilastokeskus. Viranomaiset ja muut tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, johon niillä on lain mukaan oikeus, ja jota ne tarvitsevat toiminnassaan.

Voit katsoa omat tietosi tulorekisteristä

Tulosrekisterin eläke- ja etuustiedot tulevat Espoon kaupungin käyttöön 1.1.2021 alkaen.

Lisätietoa